5. novembar 2000.
Intervju beograd.com-a: profesor Dr Dragoljub Dragan
Nedeljkovic
Kako sacuvati srpstvo
Profesore
Nedeljkovicu, bili ste svedok dogadjanja koja su se u poslednjih 25 dana
odigravali u Beogradu i Jugoslaviji, koja predstavljaju jedan istorijski
trenutak. Da li biste mogli da nam date svoje utiske i vidjenja tih
dogadjaja.
Ja zivo pratim stanje u nasoj zemlji. Mnogo putujem i Srbijom i
Evropom. Poznajem znaci i maticu i dijasporu. Promena je bila neophodna.
Led se otopio, ali ne sasvim. Pukao je led i sad su tu ove sante koje
ugrozavaju i velike brodove, a kamoli male brodice. Jos se stvari nisu
sredile, definisale.
Verujem u novoizabranog predsednika Dr Vojislava Kostunicu, koga
poodavno poznajem. S njim sam u jednom odnosu koji bih mogao nazvati cak
i prijateljskim, tako da imam puno poverenje u njega. U one koji ga
okruzuju to vec tako nesto ne mogu reci - u neke da u neke ne. Medjutim,
tu je predsednik, koji je covek od vrlina, koji nije ni na koji nacin
kompromitovan i koji nije slucajno stekao harizmu. Juce je on nije imao,
danas je vec ima. On uziva veliko poverenje, mogu cak reci i ljubav
naseg naroda. Taj trenutak nece predugo trajati. Ja sam mu skrenuo
paznju da je sada na vrhuncu i da posle toga obavezno dolazi i padina za
koju treba spremiti kocnice i okruziti se najboljim mogucim saradnicima.
Takodje, sugerisao sam da se stvori oko njega jedan savet mudraca,
ljudi iz svih pokolenja, iz raznih sredina i razlicitih politickih
uverenja. To je imao Degol, pokusavao da ima oko sebe i predsednik
Kenedi. Znaci, savet ne istomisljenika, nego ljudi razlicitih shvatanja,
pa cak i protivnika. Predsednik je duzan da saslusa sva misljenja, da
proveri svoje zamisli u zacetku, da ih izlozi kritici - sve saslusa ali
i ne poslusa. On je taj koji odredjuje pravac i cilj, no bitno je da
prethodno to savetovanje odrzi. Taj Savet republike nikako ne bi smeo
liciti na Savet federacije, u kome su bili ljudi od zasluga, a vec
ovestali i vec isluzeni. Nikako to ne bi trebalo da bude ono sto je imao
nas premili car i kralj Franc Jozef Prvi, koji je imao Tajni krunski
savet u kome su se ljudi nalazili po polozaju, nego zaista bi to morali
biti ljudi od visokog moralnog autoriteta, velike mudrosti, a nije vazno
kojih shvatanja, ljudi od casti, koji ce po savesti govoriti i koje ce
predsednik osluskivati pre nego sto donese odluke.
Mislim da bi predsednik trebalo preko stranaka, a ne kroz stranke
da razgovara sa svojim narodom, upravo onako kako je to cinio jedan
Degol koji je stvorio pokret, koji je konsultovao francuski narod o svim
teskim pitanjima i koji je organizovao referendume i koji nije bio covek
kome je bilo stalo do vlasti, nego do principa. Mislim da je i
predsednik Kostunica takva cista figura, iskreni rodoljub, kome i nije
stalo do vlasti, ali mu je stalo do nacela i do dobra ovog naroda.
Mislim da ce on verovatno iznaci puteve kako da osluskuje svoj narod i
kako da dejstvuje u njegovom interesu - to sto prosla ekipa nije cinila.
Bivsi predsednik se retko obracao narodu i nije konsultovao naciju.
Ovoga puta sve bi trebalo da bude suprotno.
U svakoj promeni ima i histerije, ima i zloupotreba pa i u ovoj.
Ja sam star covek. Najsrecniji sam bio 27. marta 1941. kada je srusen
pakt. Obozavao sam generala Simovica, a nisam hteo ni da se sretnem u
Parizu sa princom Pavlom. Napravio sam gresku, imao sam sta sa njim da
razgovaram. Tada to nisam razumeo.
Pratio sam prohujavanje nada i splasnjavanje nada, ne jedamput,
jer sam ziveo u tri-cetiri drzave, kao i neki moji preci. Hteo bih da
danasnje nade budu opravdane. Da se ne desi ono sto se redovno desavalo,
po onoj narodskoj, malo vulgarnoj recenici "Sjasi Kurta da uzjasi
Murta". Nova vlast trebalo bi da dejstvuje ozbiljno. Izvesna hajka
na direktore mi se ne dopada. Trebalo bi svakog proveriti i svako bi
trebalo da preispita svoju savest, ali oni koji su dobro radili i mogu
jos bolje da rade trebalo bi da ostanu. Oni koji su lose radili, trebalo
bi da odu, bez obzira kome pripadaju. Tu ne bi trebalo primeniti
ideoloski princip, nego princip rada, stvaralastva, graditeljstva,
korisnosti - pragmaticni princip i moralni princip, tako da bi trebalo
da odu svi koji su zloupotrebljavali polozaj i koji nisu dobro radili, a
oni koji su dobro radili, bez obzira na njihova politicka uverenja, koja
me ne zanimaju, vec njihovi plodovi rada, oni bi trebalo da ostanu.
To bi trebalo raditi na jedan pozitivan nacin, nimalo histericno i
ne politikantski, nego eticki. Mislim da su tu o ovom pale dobre izjave
od sada vladajucih, ali u praksi to biva i drukcije i vrlo je vazno
kontrolisati stanje, usmeravati ljude i davati im pravac. Predsednik
Kostunica je previse zauzet da bi sve to sada mogao da cini. On ima
silne drzavnicke obaveze, brojne susrete i medjunarodne poslove. Ubrzano
ce se resiti pitanje vlade i ministarstva inostranih poslova, pa ce
stanje biti pod kontrolom. Kad kazem pod kontrolom ne mislim pod nekom
cenzurom, nego jednostavno treba usmeravati ljude ka dobru.
Promene koje su se odigrale u zemlji imace neminovno odraza i u
dijaspori. Sta mislite da je u tom smislu potrebno ciniti kako bi se u
novim uslovima ucvrstile veze dijaspore i matice.
Na zalost, dijaspora nam je bila podeljena, posvadjana kao i mi u
zemlji. Ova nova klima trebalo bi i tu da se odrazi. Dijaspora bi
trebalo da bude solidarna i jedinstvena. Jedno su nase stranacke
rasprave koje ne bi trebalo da postanu raspre. U nekim osnovnim
pitanjima moramo biti solidarni. Nasi susedi, nasi Kaini, ja ne mogu da
kazem, dobra braca Hrvati, uveli su princip koji bi i mi trebalo da
usvojimo - "Hrvat je Hrvatu mio ma koje ideologije bio". To je
i Tudjman prihvatio. Oni su prihvatili Tudjmana, a i on njih. Oni su
stekli odredjena prava,m nogo bolja i mnogo veca negoli nasi Srbi iz
dijaspore ovde.
Dijaspora ne bi trebalo preterano da se politicki svadja. Mi
mozemo u svetu opstati jer smo u 91 drzavi, na svim kontinentima, samo
ako smo solidarni, kad osecamo da imamo neke zajednicke interese, neke
opste interese koji su iznad nasih licnih i iznad partijskih i
stranackih strasti. To je ono sto ja uvazavam. Uverenja su slobodna,
kako kazu Francuzi: Le convictision son libre, ali mi kao slobodni
ljudi, kao slobodni duhovi, kao ljudi moralno nezavisni. Ipak, moramo
uvazavati zajednicki interes.
U kojoj oblasti biste prvo napravili promene? Sta nasu dijasporu
narocito tisti?
Do sada nasa dijaspora nije imala gotovo nikakva prava. Moram da
kazem da je bila ponizavana cim bi presla granicu. Tu se mnogo sta sada
mora resiti, regulisati, urediti zakonima. To je prioritetni zadatak.
Pre svega, mislim na pravo glasa, a promene bi trebalo da se vide vec na
prvim sledecim izborima. Nije to tesko resiti ako se ima dobra volja. Na
predsednickim izborima se to moze ostvariti odmah - mislim na
predsednicke izbore u Srbiji. Svaki drzavljanin nase zemlje, a mnogi
imaju jos uvek nase drzavljanstvo, a neki i dvojno drzavljanstvo,
trebalo bi da glasa za predsednika Srbije u nasim
diplomatsko-konzularnim predstavnistvima. Za parlament je problem nesto
slozeniji, ali ne toliko slozen da se ne bi mogao lako resiti. Oni koji
su prijavljeni i ovde - glasaju u svojim rodnim mestima. Oni koji imaju
samo jedno mesto stanovanja glasaju tamo, opet u konzularno-diplomatskim
predstavnistvima, koja bi trebalo da se preobraze, da budu objektivna.
Svaki nas gradjanin je i nas prijatelj i nas brat. Tu ne sme biti
deoba kao do sada. Kako ce se to regulisati, stvar je pravnika, a u
svakom slucaju bar osam nasih dijaspora trebalo bi da je zastupljeno i u
parlamentu Srbije i Jugoslavije: Sjedinjene Americke Drzave, (sa vise
centara); Kanada (takodje sa vise centara); Nemacka, Francuska,
Svajcarska, Skandinavija, zemlje Beneluksa, Engleska. Svi oni moraju
imati svoje predstavnike. To se pravno lako moze regulisati - na koliko
stanovnika koliko poslanika. Da li ce oni biti na svim zasedanjima
saveznog i republickog parlamenta, to je drugo pitanje, ili samo onda
kad se resavaju problemi dijaspore. Sve se to moze regulisati i mora se
sto pre regulisati, jer van granice nase zemlje zivi trecina naseg
naroda, koja mora ucestvovati u radu parlamenta Srbije i parlamenta
Jugoslavije.
Nasa dijaspora je izuzetno obrazovana. Mi u ovom trenutku mozemo
stvoriti vrlo jake fakultete, kad bi to imalo smisla, a nema smisla, i
sa ove i sa one strane okeana: tehnicke velike skole, stomatoloski
fakultet, medicinski fakultet, od vrsnih strucnjaka. Niko nema toliki
procenat intelegencije u dijaspori kao mi. To i jeste nasa tragedije. Te
snage treba ukljuciti, objediniti.Treba ih organizovati. Treba im dati
prava. Kad im budemo dali odredjena prava, onda ce oni imati i duznosti.
Do sada nisu imali nikakvih prava, a mi smo se stalno pozivali na njih
da obave svoju gradjansku duznost, a bili su takoreci obezpravljeni od
same granice, tj. cim granicu predju. To se mora regulisati.
Ne moramo mi izmisljati propise. Dovoljno je da se ugledamo na
druge zemlje koje imaju brojnu dijasporu. Italijan su prilicno dobro
zakonski regulisali pitanja vezana za dijasporu. A moramo znati da je
italijanska dijaspora ogromna. Sigurno su ta iskustva dragocena.
Takodje, nasi prvi susedi i nasi veliki neprijatelji - Hrvati uspesno su
resili mnoga pitanja. Zasigurno su ih resili dobro - u svom interesu i
za svoje dobro. Svako ko je Hrvat i ko hoce da ima drzavljanstvo
Hrvatske moze da ga ima. Kod nas se prave strahoviti problemi sa
izbeglicama, sa prognanicima, sa ljudima sa Kosova. Deca im se nisu
mogla upisivati u nase skole. To je sramotno. Izbeglice su u prvi mah
prihvacene, ali njihovi problemi nisu reseni trajno.
Sta mislite o neprestanom odlasku mladih obrazovanih ljudi iz
Jugoslavije?
U ovom trenutku ima sto hiljada molbi za iseljenje u ambasadama
Australije, Kanade, Holandije i itd. To su najbolji, najmladji,
najstrucniji ljudi, koje te zemlje preuzimaju. Svaki dan sam svedok
njihovih odlazaka, umesto da je Srbija iskoristila te ljude, da im je
dala kakvu-takvu perspektivu. Srbija je opustela, ima napustenih mesta,
neobradjene zemlje. Dozvolili smo da ti dobri zemljoradnici,
vinogradari, zanatlije odlaze u Holandiju, Australiju, Kanadu.
To je nedopustivo. To je ruzno. Taj odliv treba spreciti i
stvarati uslove za povratak ili uslove da nekako odrzavamo mostove sa
tim nasim ljudima u rasejanju, u 91-oj zemlji. To je dobra trecina naseg
naroda, to je velika glavobolja i oko tog problema ne sme biti
stranackih svadja. Svi se moramo ujediniti, to je zajednicka briga.
Kako biste prokomentarisali pokusaje organizovanja redovnih okupljanja
predstavnika dijaspore?
Imali smo nedavno sastanak "Dijaspora 2000", koji je
organizovao tadasnji ministar inostranih poslova Zivadin Jovanovic.
Radilo se o rezimskom sastanku. Ja sam organizovao pre toga sa Srpskom
vezom Prvi Kongres dijaspore, cija akta jos uvek nisu izasla. Izlazenje
je neko stalno sprecavao, a sve je stampano. Tu su bili predstavnici
svih tendencija i Majkl Djordjevic iz Amerike i Bilbija i oni koji su
bili protiv prethodnog rezima i oni koji su ga podrzavali. To je bio
ozbiljan sastanak. Zato mene nisu zvali na ovu zvanicnu "Dijasporu
99".
Na "Sabor 2000" su me pozvali, jer nisu mogli izbeci.
Bili su neki pritisci. Pozvali su me, ali sam morao da za tri minuta
izlozim svoje zamisli. Naravno, ja nisam hteo da govorim u tim uslovima
i uz proteste prisutnih predsedavajuci je jedva dopustio da ipak govorim
10-15 minuta. Taj govor je i stampan. Ukazao sam da tu na saboru nema
neistomisljenika. Ne mozemo praviti sabor samo istomisljenika, a problem
je zajednicki. Nema predstavnika drugih stranaka sem vladajucih. To i
nije neka prilika za neka stranacka i partijska prepucavanja, nego da se
svi zajedno ozbiljno zamislimo i da zajednicki i solidarno razmisljamo o
tom teskom pitanju - kako da se odrzimo u svetu.
Na kraju razgovora, profesore, da li biste bili ljubazni da nam u
najkracem ukazete na najaktuelniji problem prosvete i kulture, kako za
maticu, tako i za dijasporu.
Najveci je problem nasa skola, koja se raspala. Ni 2% nase dece u
dijaspori ne ide u nase dopunske, srpske, odnosno jugoslovenske skole,
iz prostog razloga sto je drzava izgubila kontrolu i snagu da ih
finansiraa nema ni ideju kako bi te skole trebalo da izgledaju. Pre su
bile preterano rezimske, jos u Titovo doba. Skolovanje u dopunskim
skolama traje osam godina. Imao sam priliku da na maturi pitam polaznike
kad je nastala Jugoslavija. Kad bih postavio pitanje da mi pomenu neku
licnost iz nase politicke, kulturne, umetnicke i druge istorije, a da to
nije licnost marsala Tita, nisu znali! Posle osam godina skolovanja! Oni
su slavili 8. mart. Slavili su 29. novembar, 1. maj. To su znali, ali
nista drugo, vaznije nisu naucili.
I danas skole nase nemaju neki narociti program, jer ga nema ni
maticna zemlja. Ni ovde ta pitanja nisu resena. Nasa skola je dobra u
tom smislu sto daje solidno obrazovanje, opstu kulturu, pa i strucna
znanja. Obrazuje, a ne vaspitava. To je njen osnovni defekt. Ne daje
nacionalnu dimenziju, ne daje versku i ne daje gradjansko vaspitanje. Ta
pitanja nisu resena u nasoj skoli, a to su osnovna pitanja kada je rec i
o matici i o dijaspori. Skolu bi trebalo reformisati ovde u Srbiji da bi
mogla da dejstvuje efikasno i u rasejanju. To je osnovno pitanje.
Iako ima dosta problema vezanih za polozaj nase dijaspore, da li biste
ovom prilikom pomenuli jos neki?
Naravno. Neophodno je reagovati sto pre, jer ce generacije koje se
radjaju u stranim zemljama uskoro zaboraviti nas jezik. Kad nestane
jezik ne sme da nestane narod. Stefan Nemanja je govorio da je vaznije
ocuvati jezik nego drzavu, jer kad se izgubi jezik izgubljeno je sve. Ne
sme ni tada da bude izgubljeno sve. Imamo primer Jevreja, koji su
zaboravili hebrejski, odnosno jevrejski jezik, a koji su opstali u svetu
kao vazan cinilac zahvaljujuci Starom zavetu, zahvaljujuci Talmudu i
Tori, zahvaljujuci nekim vrednostima civilizacije kojima su oni zaduzili
citav svet.
Imaju i Srbi neke vrednosti, kako nase nacionalne, tako i
univerzalne, koje su osnova za nas opstanak i bez jezika. Zato nasi
ljudi iz dijaspore, posebno ing. Milicevic, stalno traze Srboslov, neki
katehetnik srbizma. Potrebno je sabrati na jednom mestu sve one
vrednosti zbog kojih ima smisla biti ponosan sto si Srbin, cak i ako
ostanemo tamo, ako uspemo tamo i ako zaboravimo jezik. Da malo pojasnim.
Zbog kojih vrednosti treba ocuvati srpstvo? Tih vrednosti ima. Oni od
mene traze da ja sacinim Srboslov, a ja nikako ne stizem i ne usudjujem
se da to uradim, jer to je znacajan, isuvise velik i svet zadatak. To su
one vrednosti koje su sadrzane i u nasem narodnom pesnistvu, u nasem
nacionalnom moralu. Ni po babu ni po stricevima, vec po pravdi Boga
istinoga. Bolje ti je izgubiti glavu, nego svoju ogresiti dusu. Od Majke
Jevrosime, pa preko Banovic Strahinje, Jugovica majke, do himne Boze
paravde. Jedino se mi u toj himni obracamo molitvi i Bogu pravde da nas
spase. Drugim recima, ako smo na putu pravde imamo pravo da molimo
spasenje, a ako nismo na strani pravde, nemamo pravo ni da se obracamo
Bogu. On neka spasava one koji jesu pravedni, a ne nas. Takvu himnu nema
ni jedan narod - himna molitva.
Dakle, takve vrednosti trebalo bi da udju u taj Bukvar srpstva, u
taj Srboslov, da nas gradanin tamo zna zbog cega ima smisla da ostane to
sto je, sto su su bili njegovi ocevi i preci. Kao sto su Jevreji
ponosni, jer imaju Stari zavet, jer imaju Talmud, pa i kad zaborave
jezik opstaju, tako i mi moramo razvijati solidarnost, zasnovanu na
samosvesti, na nasoj kulturi i nasem moralu, na kojima bi nam mogli
pozavideti i veliki narodi.
Profesore, beograd.com Vam zahvaljuje na iscrpnom izlaganju. Nadamo se
da cemo ponovo imati priliku da za nase citaoce razgovaramo i o drugim
temama od interesa za nasu zemlju, a u okviru toga i o vasem knjizevnom
delu.
[ Ostali clanci i misljenja ]
|